Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-08@08:25:59 GMT

آیا فروپاشی اجتماعی در راه است؟

تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۶۴۶۰۷۰

آیا فروپاشی اجتماعی در راه است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، هنوز هیچ واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و هیچ دارویی هم برای کاهش علایم بیماری، ساخته نشده ‌است. تنها گزینه پزشکی و بهداشتی برای ما یک چیز است: «فاصله‌گذاری اجتماعی».‌

به عبارت دیگر، گرچه قرنطینه به معنای ایجاد موانعی برای افرادی بود که به بیماری مبتلا شده‌اند، اما این قرنطینه به ‌همه افراد تعمیم داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شدیدترین شکل خود، قرنطینه به این معنا بود: به همراه خانواده خودتان در خانه ‌بمانید و ریسک نکنید. حتی شکل متوسط آن، که در آن به مردم توصیه می‌شود ٦ فوت (١٨٠ سانتیمتر) با دیگران ‌فاصله داشته باشید، باز هم سختگیرانه به نظر می‌رسد و مشکلاتی را ایجاد کرده است.‌

جورج فریدمن، تحلیلگر ژئوپلیتیک، در یادداشتی که در وبسایت «ژئوپولیتیکال‌فیوچرز» منتشر شده، می‌گوید، راهکار ‌بهداشتی باعث ایجاد بحران اقتصادی شده است. بسیاری از افراد نمی‌توانند سر کار بروند، خرید کنند، بیرون از خانه ‌غذا بخورند و سایر فعالیت‌های آنها هم محدود شده است. آمار بیکاری بالا رفته، زنجیره منابع قطع شده، درخواست ‌برای کالاها و خدمات کاهش پیدا کرده است. ساختار سیاسی برای کاهش این بحران، کاهش بیکاری و جلوگیری از ‌نابود شدن مشاغل، استراتژی‌هایی را مانند بسته‌های کمکی در نظر گرفته است. میزان پولی که آمریکا متعهد به ‌پرداخت آن شده، حدود ١٠‌درصد تولید ناخالص ملی این کشور است و قطعا این تعهد بیشتر هم خواهد شد. ‌مشخص نیست که این وقایع باعث فروپاشی اقتصادی شود، اما قطعا مشکلات و اختلالاتی را برای اقتصاد ایجاد ‌خواهد کرد. به گفته فریدمن، کارکرد اقتصاد دیگر مانند قبل نخواهد بود و اختلالات به‌وجود آمده به سرعت تمام ‌نخواهد شد.‌

تبعات اجتماعی اما شدیدتر خواهد بود. در اصل، جامعه یک خانواده است. کارکرد خانواده به این شکل است که ‌کودکان به مدرسه می‌روند، یکی از والدین یا هردوی آنها به سر کار می‌رود و همه اعضای خانواده باید زمان‌هایی ‌برای تنهایی و مکان‌هایی برای بودن با دیگران داشته باشند. فریدمن می‌گوید: «در شکلی وسیع، جامعه ‌درهم‌آمیختگی غریبه‌هاست، از رفتن به سینما و ایستادن در صف و گفت‌وگو کردن گرفته تا بحث و چانه زدن با یک ‌فروشنده لوازم کامپیوتری.»‌

میلیاردها مدل تعامل اجتماعی وجود دارد و هرکدام، آداب و رسوم خود را دارد. ما می‌دانیم که نحوه پیدا کردن ‌صندلی در سینما چگونه است و خوب بلدیم که چگونه خودمان را توجیه کنیم و رد شدن از مقابل مردمی که در ‌سینما نشسته‌اند، بهانه بیاوریم. ما می‌دانیم در صف، چطور رفتار کنیم که دوستانه به نظر برسیم. ما قواعد خرید کردن ‌و چانه زدن را بلدیم.‌

فریدمن معتقد است که آداب و رسوم، واسطه روابط انسان‌ها با افراد دیگر است که گاهی به آنها منش می‌گویند و ‌گاهی هم اسم ندارند:  «ما قواعد و آداب و رسوم در خانه خودمان را هم بلدیم. ما می‌دانیم که چه چیزی پدر و ‌مادرمان را ناراحت می‌کند، ما می‌دانیم که چگونه سر میز شام حاضر شویم یا برای یک چت آنلاین، شام را سریع ‌تمام کنیم. ما وقتی به یک سازمان اجتماعی نگاه می‌کنیم، خانواده، چه دارای نقص باشد چه قدرتمند، عمیق‌ترین ‌تجربه ما در زندگی است. این تجربه، مملو از فرصت‌ها و آیین‌ها و مراسمی است و سوپاپ‌های اطمینان مثل مدرسه و ‌کار و میهمانی یا هرچیز دیگری که می‌تواند فرصتی برای دور ماندن از خانواده به ما بدهد. اگر فاصله‌گذاری اجتماعی و ‌بحران اقتصادی، قرار باشد تأثیری اجتماعی داشته باشد، این تأثیر در نخستین جایی که خود را ظاهر می‌کند و لرزه‌های ‌آن احساس می‌شود، در ظریف‌ترین و دقیق‌ترین لرزه‌نگاری است که انسان‌ها در اختیار دارند: خانه.‌

در هیچ‌کجا، این فشارها و استرس‌ها شدید و مداوم نیست و در هیچ‌کجا مانند خانه، سوپاپ‌های اطمینان تا این اندازه ‌مورد تأیید و تجویز نبوده است. بنابراین وقتی ساختار پزشکی نیازمند آن است که افراد رفتار خود را به طرز ‌چشمگیری تغییر دهند و سیستم اقتصادی چنین ترس و عدم اطمینانی را ایجاد می‌کند، نخستین جایی که فشارها ‌احساس می‌شود، در خانواده است. فشارها می‌تواند در خارج از خانه پخش شود، اما درحال حاضر تنها مکان موجود، ‌خانه است؛ جایی که همه ترس‌ها و نگرانی‌های ما وارد آنجا می‌شود و راهی برای خروج ندارد.‌

سیستم اجتماعی، ازجمله خانواده، در نخستین هفته‌های فاصله‌گذاری اجتماعی به خوبی عمل می‌کرد. نظرسنجی‌های ‌گالوپ نیز احساس شادی و رضایت را در میان مردم در سطح عادی نشان می‌دهد. اما در زیر این ظاهر، ما می‌توانیم نخستین علامت‌های اختلال عملکرد در نهاد خانواده را ببینیم. به‌عنوان مثال، دبیرکل سازمان ملل هشدار داده که ‌خشونت‌های خانگی درحال افزایش است. گزارش‌های پراکنده‌ای از ایتالیا تا اوهایو به گوش می‌رسد.‌

خشونت در خانواده که به‌طور معمول از سوی مردان علیه زنان یا علیه کودکان صورت می‌گیرد، یک واقعیت ‌است. افرادی که از نظر روانشناختی، دچار مشکل هستند و خانواده‌هایی که متلاطم هستند، باعث سطح مداوم و قابل ‌پیش‌بینی از خشونت می‌شوند. هنگامی که خشونت در سطح جهان شدت می‌گیرد، بعید است که این خشونت ‌تصادفی باشد.  خانه‌ها و آپارتمان‌ها غالبا با این انتظار ساخته می‌شوند که حجم قابل توجهی از زمان شما، خارج از آن ‌بگذرد. آنها برای این ساخته نمی‌شوند که همه، دائما در آن حضور داشته باشند. حضور ٢٤ساعته زوج‌ها در کنار هم ‌در شرایطی که معلوم نیست چه زمانی این شرایط به پایان می‌رسد، می‌تواند باعث ایجاد تنش حتی در میان ‌صمیمی‌ترین خانواده‌ها شود و قطعا این تنش‌ها در میان خانواده‌های کمتر صمیمی، بسیار بیشتر است.‌

اینها نخستین چیزهایی است که آسیب می‌بینند و اکثرا بدون خشونت و غیرقابل گریز. در بعضی موارد، هردو زوج در ‌خانه مانده‌اند و کار نمی‌کنند. این دو باید درنهایت با یکدیگر و با فرزندان یاغی‌شان روبه‌رو شوند. این خانواده از درون، ‌یعنی جایی که راه فراری ندارد، ازهم می‌پاشد. خشونت خانگی امر معمولی نیست. بسیاری از خانواده‌ها با عشق خود ‌را با یکدیگر تطبیق می‌دهند و البته بسیاری هم نه.‌

وقتی به فشارهای وارد شده به برخی از آداب و رسوم نگاه می‌کنیم، باید حرف دکتر آنتونی فاوسی را هم به خاطر ‌داشته باشیم که می‌گوید: «شاید دیگر هیچ‌گاه نتوانیم با یکدیگر دست بدهیم.» آیا قرار است تمام آداب و رسوم ‌زندگی ما مثل دست دادن و در آغوش گرفتن یا روبوسی از بین برود؟ هنوز کسی نمی‌داند. وظیفه جامعه پزشکی، ‌محافظت از سلامت و زندگی ماست. اما موضوع سلامت صرفا به پزشکی مربوط نمی‌شود؛ بلکه تا حد زیادی به آداب ‌و ‌رسوم فردی و پیچیده هم مربوط است. هفته گذشته، یهودیان عید فصح را جشن گرفتند و بار دیگر خدا را شکر ‌گفتند که آنها را از بردگی نجات داد. روز یکشنبه، مسیحیان، عید پاک را جشن گرفتند. اینها همگی جشن‌های جمعی ‌خانواده‌هاست که با دست دادن و در آغوش‌کشیدن همراه است.‌

ما درحال حاضر در موقعیت سختی قرار گرفته‌ایم. ما نمی‌توانیم مرگ انسان‌های دیگر را که ممکن بود نجات پیدا ‌کنند، بپذیریم. ما همچنین به راحتی نمی‌توانیم با محدودیت‌های لازم به جهت کاهش مرگ‌ومیر کنار بیاییم و زندگی ‌کنیم و البته ما باید رنج و مرگ ناشی از رکود اقتصادی را محاسبه کنیم. یک واقعه بسیار واقعی. راه‌حل آشکار، پزشکی ‌است. دارویی که نیاز به قرنطینه را از بین ببرد و به ما امکان بازگشت به محل کار را بدهد. مشکل اینجاست که وقتی ‌فاصله‌گذاری اجتماعی کنار گذاشته شود، ویروس دوباره شیوع پیدا کند.‌

مسأله مهم این است که خشونت‌های خانگی، افزایش پیدا کرده و این خشونت‌ها به خاطر اقداماتی افزایش یافته که ‌ما به علت جلوگیری از شیوع بیماری انجام داده‌ایم. گرچه افزایش خشونت، واقعی است اما مقطعی است. به زودی، با ‌سقوط اقتصادی، خرابی اجتماعی دیگری روی خواهد داد و زندگی همه ما را فلج خواهد کرد. آن زمان باید انتخاب ‌کنیم.‌

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: خشونت خانگی کرونا کووید ۱۹ فروپاشی اجتماعی فاصله گذاری اجتماعی ما می دانیم آداب و رسوم خانواده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۶۴۶۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد

نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتاب‌های متعددی درخصوص اسلامی‌سازی علوم انسانی نوشته‌اند و دیدگاه‌ها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد، بحث روش‌شناسی نیز در این خصوص مهم است.

وجود دو دیدگاه در اسلامی‌سازی علوم انسانی

این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، پیشینه‌ این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.

طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود که کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

حجت‌الاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

ساختارگرایی و کارکردگرایی

وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی می‌بایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشته‌اند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشته‌ای استف به این معنا که هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی مورد بحث قرار می‌گیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند، جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونه‌ای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول می‌بایست با استفاده از روش «معادل‌یابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آن‌ها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.

انتهای پیام. /

دیگر خبرها

  • فقر پژوهش در حوزه خشونت سیاسی
  • خبر خوب به متقاضیان خانه؛ مسکن کارگری در راه است؟
  • نجاتم دهید، دیگر به پایان خط رسیده‌ام!
  • روایت پری خانه ما از راز مادران چند شهید
  • بازدید بیش از ۲٠ هزار گردشگر از اماکن تاریخی شهرداری کاشان
  • آتش در خانواده نیکا شاکرمی
  • کشتارهای جدید اشغالگران در غزه با هدف قرار دادن ۱۱ خانه در رفح و یک مدرسه آنروا
  • خانه معلم، مدرسه کودکان کار
  • خانواده ۵ معلولی در دشتستان صاحب خانه می‌شوند
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد