پیشگوییهای امام علی(ع)
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۴۹۵۴۵
در صدمین حکمت نهجالبلاغه امام علی(ع) آمده است: «يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُقَرَّبُ فِيهِ إِلَّا الْمَاحِلُ وَ لَا يُظَرَّفُ فِيهِ إِلَّا الْفَاجِرُ وَ لَا يُضَعَّفُ فِيهِ إِلَّا الْمُنْصِفُ يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً وَ صِلَةَ الرَّحِمِ . مَنّاً وَ الْعِبَادَةَ اسْتِطَالَةً عَلَى النَّاسِ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ النِّسَاءِ وَ إِمَارَةِ الصِّبْيَانِ وَ تَدْبِيرِ الْخِصْيَانِ؛ بر مردمان روزگارى آيد كه جز سخن چين را ارج ننهند، و جز بدكار را خوش طبع نخوانند، و جز با انصاف را ناتوان ندانند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ماحل: از ریشه محل بوده و به کسی گفته میشود که از محلی به محل دیگر رفته از یکی نزد دیگری (فرمانروایان) بدگویی و سعایت میکند - سخن چین - زمین محروم از باران و خشک و بی آب و علف را نیز گفتهاند.
صبیان: جمع صبی؛ کودکان،اطفال
خصیان: جمع خصی، اخته، خواجه، آغا، خواجگان حرمسرا
در این سخن، امام علی(ع) شواهد، دلایل و نتایج فروپاشی اجتماع را بیان کرده و آیندگان را از آن بیم داده است. او علائم این فروپاشی و از همگسیختگی را با ذکر مثالهایی محسوس و قابل ردیابی و تشخیص به ما نشان میدهد. نشانههایی از جایگزینی ارزشها و تبدل و جابجایی آنها در ذهن و عین جامعه. سپس دلایل این انحطاط را تبیین میکند و در ادامه نتایج و تاثیرات این فروپاشی را، برعرصه سیاسی و حکومت نشان داده و مهمترین ویژگیهای حکومتهای برآمده از دل چنین تغییرات ارزشی و انحطاطات اجتماعی را برمیشمرد.
در فراز نخست، او سه علامت شیوع این بیماری در جامعه (علیالناس) را برشمرده: 1- رونق سعایتگری و ارج و قرب یافتن سخن چینان، که بیش از هر چیز از وجود استبداد در دل نظام سیاسی جامعه نشات میگیرد؛ لذا شیوع ترس و نفاق و از بین رفتن اعتماد و صداقت عمومی را باعث میشود. 2- جایگزینی عیاشی و فسق و فجور به جای ذوق و هنر در دل و دیده مردم که نشانه سقوط فرهنگی است. 3- تضعیف و ضعیف شماری عدل و داد و انصاف در سلسله ارزش گذاریهای جامعه که وضعیت قطبی شده اجتماعی واقتصادی را هم بازتاب میدهد.
در فراز دوم، علی(ع) دلایل بروز این فروپاشی و از هم گسیختگی اجتماعی را تبیین میکند. جامعه دچار واپاشی شده است؛ ستونهای نگاه دارنده سقف اجتماع فروریختهاند، صدقه و انفاق، بهمنزله ستون اقتصادی و نشانه روح تعاون و همیاری جمعی فروافتاده، این است که انجام آن گویی غرامتی است که در جنگ از دست میدهی؛ سرکشی به وابستگان و خانواده در قالب صله رحم نیزاز بین مردم رخت بربسته و ستون همبستگی اجتماعی را بر زمین انداخته است تا جامعهای سرد و از هم جدا و از هم گسیخته بر جای نهاده باشد، این است که بر آن منت گذارده میشود؛ عبادت، روح خود را ازدست داده است و خداوند در آن غایب اصلی است روح آن به شیطان فروخته شده و کبر و گردن کشی ثمره آن شده است و نه اخلاق وخشیت و خضوع، آری ستون معنویت جامعه نیز فروافتاده است.
اینها همه تجسم شرایط یک جامعه فروپاشیده و دلایل از هم گسیختگی اجتماعی در سطوح سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و خانوادگی و اجتماعی و دینی و معنوی است. اما این تحلیل و توصیف علی ناقص میبود اگر در همین چند کلمه کوتاه اما گویای خود، اشارهای به نتیجه (فاء نتیجه بر سر فعند ذالک) این فروپاشی در عرصه حکومت و حکومت داری نمیکرد. فساد و زن بارگی حاکمان، حکومت یابی کودکان (که نشانه شکلگیری نظامهای سلطنتی؛ لذا موروثی است) و ضعف و زبونی ناشی از تدبیرهای شبه مردان حاکمیت یافته در دربارها، کاخی است که بر آن ویرانه اجتماعی برخواهد نشست.
تاریخ پیشگوییهای علی(ع) را اثبات کرده است. حرمسراها و دسیسههای برآمده از آنها، زندان و شکنجه و قتل و کشتن آزادمردان و آزادزنان مؤمن وغیور و مصلح به دسیسه خواجگان و ملیجکان درباری، عیاشیها و فسق و فجور و ابتذال به نام جشن و فرهنگ و هنر و....اینها همه پیشبینیهای دردمندانه علی است و مخاطبینش ما آیندگانیم.
یاددداشت از داریوش اسماعیلی / معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان
انتهای پیاممنبع: ایکنا
کلیدواژه: شرح نهج البلاغه آینده پیش بینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۹۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نه از یاران «ب. ز» میگویند نه مسائل مالی پرونده را شفاف میکنند
دبیرکل مجمع ایثارگران با اشاره به روند حقوقی پرونده یکی از محکومان مالی گفت: آیا مولفههایی مثل نوسانات ارزی، تورم، عدم النفع و… را به این پرونده راه دادهاند یا خیر؟ خوب است شفاف توضیح داده شود، روند بازگشت پول ملت پس از این همه فراز و نشیب چگونه خواهد بود؟ جواد امام درباره حکم عفو یکی از محکومان مالی و نجات وی از اعدام گفت: به نظر نمیرسد که هیچ انسان نوعدوستی از اعدام نشدن افراد یا عفو شدنشان ناخشنود باشد، اما درباره این پرونده سوالات و ابهاماتی نزد عموم جامعه وجود دارد که بهتر بود، مسوولان قبل از صدور حکم عفو، پاسخهای قانعکنندهای به آنها میدادند.
به گزارش اعتماد، این فعال سیاسی اصلاحطلب در ادامه یادآور شد: یکی از ابهامات اصلی این است که چه کسی یا بهتر است بگوییم چه کسانی چنین بستری را ایجاد و به این فرد در جرایم ارتکابیاش یاری رساندند، یا به تعبیر بهتر شرکای پشتپرده او که امکانات زیادی هم در اختیار داشتند، چه کسانی بودند؟ چرا هیچگاه درباره این پرونده اختلاس که در زمان خود رقمی قابل توجه بود، شفافسازی نشد؟ کاش آقایان تحقیق کنند و ببینند که معطلسازی دو قوه برای سالها و پخش اطلاعاتی ناقص از پرونده آقای «ز» در رسانهها چه آثاری در افکار جامعه گذاشته است؟
او ادامه داد: امروز یک سوال دیگر این است که آیا مبلغ کلان ارزی که این فرد در حاشیهای کاملا امن و با حمایت اشخاص و جریانی خاص برداشته و آن را سالها در اختیار داشته، قرار است به صورت ملک و املاک به بیتالمال بازگردد؟ آیا مولفههایی مثل نوسانات ارزی، تورم، عدمالنفع و… را به این پرونده راه دادهاند یا خیر؟ خوب است شفاف توضیح داده شود روند بازگشت پول ملت پس از این همه فراز و نشیب چگونه خواهد بود؟
امام یادآور شد: ما در گذشته پروندههای زیادی در خصوص جرایم مالی داشتهایم که متهم ردیف اول آن را بدون هیچ مماشاتی اعدام کردهاند. به عنوان نمونه، میتوان به پروندههایی نظیر سلطان سکه و قیر اشاره کرد. لذا ممکن است این شائبه ایجاد شود که یا اعدام آنها عجولانه و نادرست بوده، یا پشتوانه آقای «ز» آنقدر قوی بوده که او را از اعدام رهانیده است؛ مگر افراد نباید برابر قانون یکسان باشند؟ در هر صورت یکی از اصلیترین مسائل در امر کشورداری، صداقت و شفافیت در قبال مردم است. نمیتوان با اظهارنظرهایی ناقص و آشفته، به افکار پرسشگر پاسخ داد.
بهویژه در جامعهای که میلیونها تحصیلکرده دانشگاهی و اشخاص فرهیخته دارد. به باورم هیچ چیز به اندازه صداقت با مردم و محرم دانستن آنها در خصوص پروندههای اینچنینی، نمیتواند جامعه را از عادلانه بودن احکام مطمئن سازد. دبیرکل مجمع ایثارگران گفت: بدون تردید بخش مهمی از جامعه امروز درباره بخشی از پروندههای قضایی، پرسشهای قابل تأملی دارند، اما متأسفانه پاسخهای قانعکنندهای به آنها داده نمیشود. امام خاطرنشان کرد: آنچه در پایان میتوان طلب کرد، درخواست از مسوولان قوه قضاییه جهت شفافسازی هرچه بیشتر درباره پروندههای اینچنینی است.
اینکه دقیقا چه ابعاد و ارقامی داشته و چه کسانی به بهانه دور زدن تحریم و صدور چنین مجوزهایی بسترساز این جرایم شدند و با او در ارتکاب این جرم بزرگ همکاری و مشارکت داشتهاند؟ به نظر میرسد که حکمرانی خوب که واجد شاخصهایی نظیر حاکمیت قانون، شفافیت و پاسخگویی است، ایجاب میکند که مقامات و کارگزاران تصمیمساز، نسبت به این شاخصها توجه خاص داشته باشند. او گفت: باید اضافه کرد که در اندیشه و عمل سیاسی امام خمینی نیز پر واضح است که تغییر وضع موجود به وضع مطلوب دنبال شده است.
اندیشه و عمل بنیانگذار انقلاب در راستای شفافیت و پاسخگو کردن مقامات و کارگزاران حکومت بود و این مسیر به کارآمدی نظام و رضایتمندی عمومی رهنمون میشد و مشروعیت نظام را بهدنبال داشت. مرجعیت رسانهای در داخل کشور به شدت متزلزل شده و رسانهها و روزنامهنگاران حرفهای داخلی از نگرانی مواجه شدن با اتهامهایی چون «تشویش اذهان عمومی» یا «نشر اکاذیب» و «اقدام علیه امنیت ملی» نمیتوانند به رسالت حرفهای خود به طور کامل و مطلوب عمل کنند.